31. VELETRH EKOLOGICKÉ VÝCHOVY
- Datum konání: 29. 8. 2024 - 1. 9. 2024
- Místo konání: Ochoz u Brna
- Odkaz na web: https://veletrh-kapraluvmlyn.skauting.cz/
- Kontaktní osoba: Dalibor Naar, Tomáš Kozel
- Kontaktní mail: veletrh@kapraluvmlyn.cz
31. VELETRH EKOLOGICKÉ VÝCHOVY
Kaprálův mlýn ve spolupráci se Skautským institutem
Výchova k naději a aktivitě
Nacházíme se v momentě, kdy se české školství chystá na restart kurikulární reformy. Ta usiluje o to posunout vzdělávání dále směrem k rozvoji klíčových kompetencí. Zároveň ze všech stran přichází zprávy o tom, že v mladé generaci děsivě narůstají počty psychických potíží. Mění se podmínky a zadání pro ekologickou výchovu? Jak se změní nároky na lektory environmentálního vzdělávání? Jak mohou a mají centra ekologické výchovy spolupracovat se školami a s učiteli, aby to bylo pro obě strany efektivní?
31. Veletrh ekologické výchovy bude příležitostí zamýšlet se a hledat odpovědi na otázky jak v současném nastavení můžeme a dokážeme vychovávat pro nejistou budoucnost. Je jisté že potřebujeme posilovat naději a aktivitu příslušníků nové generace.
Program procesu přípravy:
Letošní veletrh má tři stěžejní téma:
- jak mohou ekologická centra pomoci kurikulární reformě, jak mohou přispět k systémové změně
- jaká sada kompetencí je potřeba pro zvládnutí nejisté budoucnosti a které z nich má rozvíjet ekologická či environmentální výchova
- jakou roli může hrát interpretace místního přírodního dědictví v činnosti středisek ekologické nebo ve výuce na školách
Osou programu jsou tedy tři panelové diskuse na výše uvedená témata. Panelové diskuse budou předznamenávat dílny nebo přednášky lektorů, kteří se tématu intenzivně věnují.
Kromě toho chceme jeden půlden veletrhu věnovat diskusnímu formátu OPEN SPACE, který umožňuje účastníkům přinášet vlastní témata a využít pohledy a zkušenosti ostatních účastníků. Zde bychom rádi dali prostor problémům z praxe.
V úvodním bloku veletrhu se pokusíme výše uvedená témata zarámovat ve vstupu o stavu společnosti – co ukazují aktuální sociologické výzkumy o hlavních trendech ve vývoji české společnosti. Co víme o zájmech, postojích a také duševní kondici mladé generace a co z toho vyplývá pro pedagogickou činnost. Hostem v rámci tohoto bloku bude Martin Philipp, analytik z výzkumné společnosti STEM.
Téma kurikulární reformy předznamenají dílny či přednášky:
Bob Kartous (autor knihy Future ON!) – Jak připravit další generace na budoucnost. Jak připravovat děti život v informačním chaosu. Co nejvíce chybí našim školám a jak to změnit? A jak lépe motivovat děti do vzdělávání?
Jan Činčera (zástupce vedoucího katedry environmentálních studií MUNI) – Jak příležitosti se otevírají pro aktéry ekologického vzdělávání v souvislosti se změnou RVP, jak pracovat s kompetencemi.
Zdeněk Slejška (ředitel Nadačního fondu Eduzměna) – Co ukazují příběhy organizací, které dokázaly způsobit systémovou změnu ve vzdělávání, co se osvědčuje a co je potřeba dělat pro lepší podporu škol, jak mohou kurikulární reformě pomoci zkušenosti a kapacity ekologických center.
Kateřina Čiháková (Muzeum Říčany) – Změny RVP z pohledu praxe.
Panelu ve věci revize RVP se zúčastní kromě Jana Činčery, také Jiří Kulich (ředitel SEVER Horní Maršov, o.p.s.) a Petra Keprtová (ředitelka Stálé konference ve vzdělávání) a zástupce Národního pedagogického institutu. Cílem panelové diskuse bude pojmenovat způsoby, jak mohou ekologická centra pomáhat školám, aby zvládly nový pokus kurikulární reformu beze stresu a potřeby najít šedá řešení.
Téma kompetencí pro nejistou budoucnost rozšíří:
Eliška Hanzlová (lektorka organizace NaZemi) – Co je to kritická pedagogika, proč potřebuje společenská transformace, abychom se s dětmi bavili o principech, podle kterých funguje naše společnost a kladli si o otázky v čem společnost nefunguje dobře.
Bohuslav Binka (psychoterapeut) – Co víme o psychické kondici mladé generace, proč se v současnosti tolik mluví o psychických problémech dětí, jak může škola posilovat psychickou odolnost, mohou ekologická centra pomoci v posilování psychického zdraví dětí.
Justina Danišová (Sdružení Tereza) – Jak dostat well being do škol, jak o tom mluvit a co je důležité mít na paměti. Workshop s prvky sebezkušenosti.
Téma místně zakotvené učení
Kateřina Čiháková (Muzeum Říčany) – ukázky programů a prvků MZU požívaného v Říčanech
Blažena Hušková (Sdružení interpretace místního dědictví) – Na co by se nemělo zapomínat, když se pouštíme do místně zakotveného učení.
Venkovní zážitkové programy a exkurze
Přednášky a diskusně laděné programy vyváží programy v terénu. Některé se budou věnovat interpretaci přírodního dědictví – krajina a geologická minulost Moravského krasu, práce s veřejností ve Školním lesním podniku Masarykův les Křtiny. Vedle toho si však budete moci zažít přírodu jako takovou díly dílnám metody Lesní mysli a dalším aktivitám, které využívají přírodního prostředí jako zdroje duševních sil a nástroje well beingu
Michal Medek (ředitel Ústavu interpretace místního dědictví) – Vztah interpretace přírodního dědictví a ekologické výchovy, jak využít prvků a aktivit interpretace v činnosti ekologického centra.
Jana Pitrová (instruktorka metody Lesní mysl) – Jak cvičení finského konceptu Lesní mysl prohlubují léčivé účinky lesa, přírody na naše zdraví a životní spokojenost, pohodu, jak můžeme jednoduchými metodami dosáhnout hloubku prožitku. Cvičení Lesní mysli může posloužit i nám samotným – do života vnáší klid, zpomalení, vyrovnanost, nadhled, všímavost a posílení schopnosti vidět v sobě a okolo to dobré. Jana Pitrová působí jako pedagožka a kouzlo lesa objevuje i s dětmi v Montessori škole.
Aleš Miklík (průvodce přírodním well beingem, autor knihy Lesní terapie) – Lesní terapie vychází z japonského umění Shinrin Yoku. Ačkoliv má stejné jmenovatele nejde o stejnou techniku jako je Lesní mysl. V daném případě jde o zážitkový program, který má sloužit účastníkovi, aby sám zažil techniky, které napomáhají léčivému působení přírody. V závěru programu bude prostor pro diskusi, kde bude možné řešit jaké jsou možnosti implementace well beingově laděných programů do činnosti ekocenter či škol.
Zástupce Lesního školního podniku Masarykův les (MENDELU) – Exkurze do Školního lesního podniku Mendelovy univerzity Brno ve Křtinách spojená s ukázkami prvků interpretace a výkladem, jak k interpretaci přistupovat, aby nesla zamýšlená sdělení a s jakými problémy se při realizaci interpretátor může setkat.