Krajská konference k environmentální výchově v MŠ Liberecká MRKVIČKA 2024
- Datum konání: 19. 11. 2024
- Místo konání: Dům přírody Českého ráje, Dolánky u Turnova 9
- Odkaz na web: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZ90IUml0S6N8rKiBRuFJxMUd2z88cu6zhz3BSN34RbUkZrQ/viewform
- Kontaktní osoba: Jana Modra
- Kontaktní mail: jana.modra@strevlik.cz
Krajská konference k environmentální výchově v MŠ Liberecká MRKVIČKA 2024
Konference pro pedagogy mateřských škol
Téma: PODPORUJEME TVOŘIVOST
Tvořivost a ekologická výchova se vzájemně skvěle podporují. Tvořivá hra pomáháu dětí rozvíjet environmentální senzitivitu, čerpá inspiraci z přírody, vede k jejímu obdivování a objevování všemi smysly. Využívá přírodních či starých a recyklovaných materiálů, kterým vdechuje nový život, a přispívá tak k udržitelnosti. Tvořivá hra děti baví, podporuje jejich motivaci a aktivitu. Posiluje vztah ke konkrétnímu místu, skrz nějž pak získáváme lásku k přírodě obecně.
Přijeďte se inspirovat, jak ekologickou výchovu i tvořivost s dětmi rozvíjet.
PŘÍSPĚVEK Tvoříme a hrajeme si – aby to děti bavilo!
Mgr. Petra Skřivánková – Jsem lektorka a mentorka tvořivé hry. Ráda vám ukážu, jak si užívat
struktury, vůně a krásy přírodních materiálů. Jak děti naučit bezpečně pracovat s nástroji. A znovu
a znovu si ráda vyslechnu údiv nad tím, že děti, které „u ničeho nevydrží“, to tolik baví.
Tvoření, zkoumání, hraní a zvídavost jsou ty nejpřirozenější součásti dětského světa. Tvořivá hra je
metodika, která dětem i dospělým umožňuje návrat ke kořenům – ukazuje, jak děti nadchnout pro
tvoření „jako za starých časů“. Bez vzorových výrobků, návodů a předem daného výsledku.
S přírodními a recyklovanými materiály a s obyčejnými (i ostrými) nástroji – a také jednoduchými
pravidly, které zajišťují bezpečnost. Ukážeme vám, jak v dětech probudit a rozvíjet kreativitu.
Představíme vám Tvořivou hru – ucelenou metodiku pro pedagogy (nejen) MŠ, lektory a průvodce,
která ukazuje, jak být dětem oporou při volném tvoření a bezpečné práci s opravdovými nástroji.
DÍLNY:
Tvoříme a hrajeme si – jak na tvořivou školku?
Mgr. Carolina Sidon – Jsem lektorka a mentorka tvořivé hry. Věnuji se výtvarné výchově a ráda
tvořím rukama. Ten pocit, když vám pod rukama roste nový výrobek, otáčíte ho, zkoumáte, pilujete,
brousíte, zkoušíte a experimentujete. Cítíte vůni jeho materiálu a ruce máte příjemně špinavé
a unavené od práce. To je zážitek, který metodou tvořivé hry zprostředkujeme dětem ve školce.
Neděláme práci za ně a necháváme je, aby si bezpečně prošlapávaly svou vlastní tvořivou cestu.
Zamyslíme se společně nad tím, proč je pro děti tolik přínosné volné tvoření a volná hra.
Představíme si tři pilíře, na kterých stojí metoda Tvořivé hry. Ukážeme si přírodní materiály a běžné
nástroje (nikoli „dětské nářadí“), které můžete s dětmi používat.
Tvoříme a hrajeme si venku
Ing. Alžběta Macková – Jsem lektorka a mentorka tvořivé hry. Ráda se věnuji tvořivé hře venku, kde
mají děti k dispozici nepřeberné množství materiálů. Nejraději v lese, ale i na školkové zahradě
vznikají unikátní dětské projekty. Specializuji se na propojení tvořivé hry venku a environmentální
výchovy.
Ukážeme si, proč a jak tvoření přenést ven – do školkové zahrady nebo do přírody. Zamyslíme se
společně nad tím, jak by mohla zahrada vypadat, aby poskytovala dětem pro tvoření bezpečný
a inspirativní prostor. Poskytneme vám spoustu inspirací z praxe.
Tvořivými aktivitami připravujeme na školu
Mgr. Hana Nádvorníková – Vystudovala Střední pedagogickou školu v Berouně a následně
Pedagogickou fakultu UK Praha, obor učitelství v MŠ. Pracovala jako učitelka a ředitelka MŠ,
krátce i jako inspektorka ČŠI v Praze.
Od roku 1994 vyučovala pedagogické praxe a metodiky na SOŠ a VOŠ pedagogické v Praze 6, kde
zároveň vedla středisko odborné praxe. Mnoho let působí jako lektorka vzdělávání pedagogů
mateřských škol zejména v oblastech polytechnická pregramotnost, čtenářská pregramotnost, rozvoj
kognitivních dovedností předškolních dětí, využití formativního hodnocení v MŠ atd. Je autorkou
několika metodických publikací a pracovních materiálů pro předškolní děti. Zapojila se do realizace
projektů a grantů na rozvíjení kvality předškolního vzdělávání, zvýšení kvality odborných praxí atd.
Je členka rady Společnosti pro předškolní výchovu.
Je vdaná, má dvě děti a šest vnuků, ráda čte, cestuje a chodí do přírody, pečuje o zahrádku.
Praktický workshop, ve kterém si vyzkoušíme možnosti různorodých tvořivých aktivit, které
rozvíjejí klíčové dovednosti dětí pro jejich úspěšný start do základní školy. U jednotlivých her
a činností budeme sledovat stěžejní dovednosti, které jsou při nich rozvíjeny. Společně tak vytvoříme
jednoduchý tematický blok, který lze využít i pro základní diagnostiku školní připravenosti.
Přírodní struktury v hlíně
Barbora Vočková – Mojí velkou životní vášní je tvoření. Mým velkým životním tématem je hledání
krásy. Tu lze lehko nalézt v přírodě, s menším či větším úsilím při vlastní tvorbě a téměř vždy
v bezprostředním tvoření malých dětí.
To se snažím již 15 let rozvíjet a podporovat v rámci keramických kurzů Ateliéru Vočko, jako lektor
keramiky v MŠ a ZŠ a doma se svou vlastní dcerou. Je to proces oboustranně inspirativní, při němž
ráda využívám dary přírody.
V rámci dílny si představíme nové tipy na keramické tvoření s dětmi. Důraz bude kladen na
modelování bez pomoci šablon a na využití struktur přírodních materiálů. Zájemci budou mít
možnost vyzkoušet si tyto techniky na vlastním keramickém výrobku.
V každém bloku si účastník bude moci vybrat jednu z nabízených dílen