Konference EVVO pro učitele mateřských škol Ekovýchova není žádné drama – Ale může být
- Datum konání: 22. 10. 2024
- Místo konání: Toulcův dvůr, Praha
- Odkaz na web: https://toulcuvdvur.cz/akce/konference-evvo-pro-ucitele-materskych-skol-ekovychova-neni-zadne-drama-ale-muze-byt
- Kontaktní osoba: Nikola Jelínková
- Kontaktní mail: programy@toulcuvdvur.cz
Konference EVVO pro učitele mateřských škol Ekovýchova není žádné drama – Ale může být
Konference je určena pedagogům mateřských škol
Opět po roce pro vás chystáme tradiční setkání příznivců environmentální výchovy a vzdělávání z mateřských škol. Vloni bylo tématem proz(s)pívání v mateřské škole, ale můza nás neopustí ani tentokrát. Zaměříme se totiž na dramatickou výchovu a budeme hledat odpovědi na otázky jak a proč využívat dramatické prvky v EVVO. Na workschopech vás čekají příklady dobré praxe i seberozvojové aktivity.
Konference je rozdělená do dvou bloků: přednáška a navazující workshopy v menších skupinách. Po úvodním dvouhodinovém bloku přednášek účastníci absolvují dva ze čtyř připravených workshopů (výběr při registraci), na kterých si vyzkouší aktivity využitelné v předškolní výchově, a hlavně prospěšné pro své děti! Součástí akce bude také mini veletrh poskytovatelů environmentální výchovy pro mateřské školy. K vidění i zakoupení budou různé produkty, služby, ale i nápady v oblasti EVVO.
Časový harmonogram:
8:30 – 9:00 prezence účastníků, veletrh
9:00 – 9:15 zahájení a písnička na úvod
9:15 – 10:45 úvodní přednáška
- Čím je dramatická výchova dramatická (Roman Musil)
V úvodní přednášce si pojmenujeme, co je dramatická výchova, kdy, kde a proč vznikla a jak ji můžeme využít při výchově a environmentálním vzdělávání nejen ve školách. Víte, proč se dramatická výchova nazývá dramatická? Nápověda: Nehledejte v tom slově „divadlo“.
11:00 – 12:45 workshopy (více informací níže)
12:45 – 14:00 vegetariánský oběd*
14:00 – 15:45 workshopy (více informací níže)
15:45 – 16:00 ukončení konference, předání osvědčení o účasti
Workshopy:
1) Emoce, enviro a dramatická výchova (Mája Šafaříková)
V emocích se dospělí umí pořádně topit, a co teprve děti, které se k práci s nimi tak málo vedou. Dramatická výchova je jeden z nejlepších nástrojů, jak dětem pomoci se vyznat ve vlastních emocích a jak je naučit s nimi pracovat. Propojení s environmentální výchovou zajišťuje nejen možnost pro ni děti nadchnout, ale také jim ukázat strategie, jak pracovat s negativními emocemi, se kterými se v tomto tématu mohou potkat. V dílně si na vlastní kůži prožijeme jednu z takových lekcí. Následně si zážitek zreflektujeme a možná nás při tom napadnou další možnosti pro dramatickou činnost s dětmi.
2) Improvizace ve skupině (Jana Machalíková)
Spolupráce je dovednost, kterou je třeba rozvíjet po celý život. V této dílně budeme prostřednictvím krátkých improvizačních her a cvičení, postupně sledovat práci na rozvoji schopnosti koncentrace a kooperace. Tato cvičení vychází ve své podstatě z dramatické výchovy a jsou využitelná v široké oblasti pedagogického působení. Dílna je praktická a není třeba žádného hereckého ani improvizačního nadání. Cvičení jsou vybrána tak, aby se mohl zapojit každý. Předpokladem účasti je ochota „jít do toho“ a cvičení si užít nejen jako seberozvojový dárek pro sebe, ale i jako inspiraci pro svou práci.
3) Pohybový průvodce (nejen) přírodou (Vendula Stará)
Přestože velká část z nás se nejlépe učí pohybem, při výuce na něj často zapomínáme. Kinestetické přírodovědné procházky využívají tanec nebo pohyb jako prostředek k interpretaci toho, co k nám z okolí promlouvá. Dají se využít k předání znalostí, jejich upevnění nebo k reflexi prožitku. Metoda pohyblivého průvodce pochází se severoamerického prostředí a stala se základní inspirací této dílny. Taneční forma zapadá do širšího trendu využití smyslů a umění v environmentálním vzdělávání. Poté co představím základní myšlenky pohybového průvodce, metodu si přiblížíme ukázkou v areálu Toulcova dvora. Na závěr přijde trocha praxe – společně sestavíme novou originální procházku z námětů, které vás zaujmou.
4) Dramatická výchova při environmentální výchově ve školce (Kateřina Musilová)
V této dílně si ukážeme, jak je možné v mateřské škole propojit environmentální výchovu s dramatickou výchovou. Některé činnosti budou mít účastnice možnost si vyzkoušet, jiné lektorka představí jako příklady dobré praxe. Dílna by se ani tak neměla stát kuchařkou, jako spíše inspirací tvořivým paní učitelkám.
Medailonky lektorů:
Roman Musil je absolventem FFUK v Praze, vyučuje v Střední pedagogické škole v Berouně, na PedF UK v Praze a na PedF UPOL v Olomouci.
Od roku 1992 se zabývá dramatickou výchovou, a také od této doby jezdí po republice a dělá semináře na téma: dramatická výchova, dramatizace, improvizace (s Janou Machalíkovou napsal knihu her: Improvizace ve škole), sociální komunikace, rétorika, nonverbální komunikace.
Ve veškeré své výuce vychází z principů reformní pedagogiky.
Kateřina Musilová vystudovala Střední pedagogickou školu v Berouně, obor předškolní pedagogika a speciální pedagogiku na UJAK v Praze.
Pracuje v MŠ Kytka v Berouně. Tato MŠ je zaměřena na environmentální výchovu, nachází se zde i ukázková přírodní zahrada.
Absolvovala studium EVVO – koordinátora na Toulcově dvoře v Praze.
Věnuje se kritickému myšlení.
Mája Šafaříková je studentkou Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, vedoucí dětského oddílu a lektorkou dramatické výchovy. Na Toulcově dvoře pracuje jako lektorka ekologických výukových programů. Má vztah k přírodě a divadlu a propojení těchto „srdcovek“ jí dává velký smysl. Práce s emocemi je pro ni velké téma, které se snaží předávat dál.
Jana Machalíková je absolventkou katedry výchovné dramatiky DAMU. Lektoruje výukové programy v Národní galerii a je držitelkou ceny děkanky DAMU za dramaticko-výchovné programy realizované v Národní galerii. Pedagogicky působí na KVD DAMU a PedF. UK. Je lektorkou dílen dramatické výchovy, improvizace, herectví a přednesu a klaunkou v organizaci Zdravotní klaun o.p.s. Spolu s Romanem Musilem napsala knihu Improvizace ve škole, didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol.
Vendula Stará vystudovala Aplikovanou ekologii a následně ji praxe průvodkyně v dětské skupině přivedla k práci s dětmi. Proto zakotvila ve společnosti Botič na Toulcově dvoře, kde se věnuje environmentální výchově a vzdělávání. Působí jako lektorka výukových programů a vedoucí příměstských táborů. Příležitostně tvoří metodické materiály a vede semináře pro pedagogy zaměřené například na badatelství či posilování vztahu k přírodě.
Na závěr akce účastníci obdrží osvědčení o účasti.
* Proč jídlo bez živočišných produktů? Díky Zdravé jídelně, kterou na Toulcově dvoře provozuje sociální podnik Envira, můžeme účastníkům nabízet inspiraci na tradičně netradiční pokrmy, které vycházejí z jídelníčku našich předků, a zároveň ukazují moderní přístupy ke zdravému a ohleduplnému stravování, kde maso není konzumováno denně. Produkce masa a živočišných výrobků je totiž jedním z největších přispěvatelů k tvorbě CO2. Snižováním spotřeby masa přispíváme k redukci tohoto skleníkového plynu, a tím i ke zpomalení klimatické změny. Děkujeme, že spolu s námi objevujete staronové cesty a pomáháte životnímu prostředí.