KAPRADÍ, 21. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE EVVO, KLIMATICKÁ ZMĚNA V SOUVISLOSTECH
- Datum konání: 3. 11. 2023
- Místo konání: HRAD a ZŠ Na Valech, Litoměřice
- Odkaz na web: https://www.sever.lt/kapradi/
- Kontaktní osoba: Kateřina Simajchlová
- Kontaktní mail: katerina.simajchlova@sever.lt
KAPRADÍ, 21. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE EVVO, KLIMATICKÁ ZMĚNA V SOUVISLOSTECH
Akce je určena pedagogům napříč všemi stupni vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ)
NA HRADĚ:
8.15 – 8.45 prezence
8.45 slavnostní zahájení, úvodní slovo
9.00 úvodní přednáška
Mgr. Petr Daniš (TEREZA): STIHNEME TO?
JAKÁ BUDE CESTA SVĚTA KE KLIMATICKÉ NEUTRALITĚ?
VE ŠKOLE:
10 – 12 dopolední dílny
12 – 13.30 oběd, kavárna, stánky
13.30 – 15.30 odpolední dílny
15.30 PŘEDÁNÍ CERTIFIKÁTŮ,
ZÁVĚR KONFERENCE
pro MŠ, ZŠ, SŠ
CO A JAK UČIT O ZMĚNĚ KLIMATU?
Petr Daniš, vzdělávací centrum TEREZA
Praktická dílna o všem, co se hodí vědět, než začnete učit o změně klimatu. Co si myslí o změně a ochraně
klimatu česká veřejnost? Jak je na tom naše mladá generace? Jaká jsou hlavní doporučení pro klimatické vzdělávání? Co má největší smysl dnes dělat pro klima a je možné to dělat i ve škole? Na to vše si odpovíme a seznámíme se se zdroji, kde najít lekce přímo do výuky.
pro MŠ, ZŠ, SŠ
JAK NA WELLBEING VE ŠKOLE
Jolana Dočkalová, lektorka a gestalt koučka, ANEB Co je to Wellbeing? Jak jej skutečně „žít“ ?
Na dílně si představíme koncept Wellbeingu a ukážeme si, jaké cesty vedou k jeho osobnímu dosažení. Vyzkoušíme si několik praktických nástrojů, které jsou využitelné v každodenní pedagogické praxi. Na
závěr se zaměříme na to, jak tyto dovednosti můžete uplatnit v pedagogickém prostředí a v přímé práci s vašimi žáky.
pro MŠ
VODA NAD ZLATO
Šárka Koubová, Ekocentrum Koniklec
Voda je téma, kterým se Ekocentrum Koniklec zabývá již téměř 20 let. Dílna nabídne inspiraci, jak „vodní
téma“ v kontextu klimatické změny přiblížit předškolákům. Prostřednictvím zážitkových a herních aktivit si vyzkoušíte, jak lze dětem pomoci pochopit koloběh vody v přírodě a všechny souvislosti, které jsou s ním
spojené. Na závěr bude prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
pro MŠ
PŘEDŠKOLÁCI MĚNÍ SVĚT
koordinátoři programu Ekoškola
Mohou věci kolem sebe měnit k lepšímu už děti ve školce? V programu Ekoškola s tím máme dlouholeté
zkušenosti. Podíváme se na to, jak můžeme i malé děti zapojit do rozhodovacích procesů. Ukážeme si,
jak mohou ovlivňovat prostředí, ve kterém žijí. Představíme vám témata, kterým se naše mateřské školy věnují a uslyšíte příklady dobré praxe z konkrétních škol.
pro 1. STUPEŇ ZŠ
ŠKOLNÍ LES DO KAPSY – PROSTOR PRO
ŽIVÁČKY VYTVOŘENÝ ŽÁČKY
Eva Šrailová – Les ve škole
Školní les do kapsy aneb výukový lesík v blízkosti školy. Realizace lesíků nabízí žákům nejen prostor k pozorování a bádání, ale také příležitost samostatně pečovat o kus pozemku a rozvíjet kompetence a dovednosti k tomu potřebné. Žáci se mohou svým aktivním přístupem podílet na adaptačních opatřeních změny klimatu. Přijďte se inspirovat stávajícími příklady a dozvědět se víc.
pro 1. STUPEŇ ZŠ
NEBUĎME PLEJTVÁCI
Martina Horáčková, Ekocentrum PALETA, Oucmanice
Dílna představí téma plýtvání jídlem z různých úhlů pohledu. Připravíme si a ochutnáme několik jednoduchých „záchranných“ receptů, při nichž využijeme staré pečivo, pomačkané ovoce a jiné potraviny, které v domácnosti často zbývají. Budeme hledat souvislosti a ptát se: čím vším plýtváme, když vyhodíme jídlo? Kde a proč se plýtvá nejvíce? Dozvíte se i pár tipů, jak plýtvání v domácnostech omezit.
pro 2. STUPEŇ ZŠ a SŠ
NAZELENO!
ANEB KDO NÁS TAHÁ ZA NOS?
Veronika Ambrozy, Člověk v tísni, o. p. s.
Odolejte greenwashingu! Na tomto workshopu prozkoumáme, jestli se firmy chovají k životnímu prostředí tak ohleduplně, jak tvrdí. Praktiky „lakování nazeleno“ si ukážeme na reálných příkladech velkých
nadnárodních firem, které mimo jiné přispívají ke klimatické krizi. Poznáte, kdo si na zelené podnikání jen hraje….
pro 2. STUPEŇ ZŠ A SŠ
KLIMAINSPIRACE
Michaela Míkovcová, Ekocentrum PALETA, Oucmanice
Účastníky čeká demonstračně-simulační hra „Příběh klimatické změny“. Na několika jednoduchých pokusech si ukážeme, jak některé procesy spojené s klimatickou změnou na planetě fungují a jednu aktivitu zaměříme i na práci s emocemi. Vše završíme výhledem na to, co zmůže jednotlivec či skupina, a na co má smysl se zaměřovat nejvíce (ve výuce i v životě).