KAPRADÍ 2025 – UMĚNÍ A EKOLOGIE
- Datum konání: 3. 10. 2025
- Místo konání: Jičín, Valdštenská lodžie
- Odkaz na web: https://docs.google.com/forms/d/1GJD2nGtA-rW7a4axwKlfZH6lljIPqzLtQuDPBSIBdZg/viewform?edit_requested=true
- Kontaktní osoba: Adéla Tlachačová
- Kontaktní mail: adela.tlachacova@ekologickavychova.cz
KAPRADÍ 2025 – UMĚNÍ A EKOLOGIE
Konference je určena pedagogům základních a středních škol.
26. SETKÁNÍ ŠKOL A INSTITUCÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE ZABÝVAJÍCÍ SE EKOLOGICKOU VÝCHOVOU
„Všechno umění vychází z přírody, kdo je umí od přírody oddělit, je umělec.“
Albrecht Dürer
8.00–8.45 Prezence
8.45 Zahájení společného setkání
Slovo na uvítanou:
MgA. Robert Smolík: Valdštejnská lodžie, místo, kde se díváme do krajiny a krajina
se dívá na nás. Představení Valdštejnské lodžie jako prostoru, který posledních
35 let aktivně vstupuje do společenského a politického života maloměsta,
a jako prostoru, v jehož nebezpečném gravitačním poli jste se octli i vy.
RNDr. Jiří Kulich, ředitel střediska SEVER: Novinky a zajímavosti z oblasti EVVO
Společná prezentace a nabídka ekocenter Královéhradeckého kraje
10.15–11.00 Přestávka a prostor pro sdílení zkušeností
11.00–13.00 Dopolední dílny
13.00–14.00 Přestávka na oběd
14.00–16.00 Odpolední dílny
Předávání certifikátů o účasti
16.30–17.30 Komentovaná prohlídka lodžie s průvodcem (pro předem přihlášené zájemce)
ANOTACE DÍLEN
Umění nacházet harmonii
Bc. Julie Brožová, muzikoterapeutka, lektorka,
instruktorka lesní mysli, www.muzikohratkyksobezpatky.cz
Jednou z důležitých dovedností pracovníků s lidmi je umění udržet si zdravou a klidnou mysl i v těžkých chvílích a tuto dovednosti předávat dál. V rámci prožitkové dílny si účastníci vyzkouší, jak využít hudbu, zvuky a prvky muzikoterapie k vylepšení kvality života a práci s emocemi. Aktivity a hry s prvky muzikoterapie mohou pomoci nejen v prevenci psychických i sociálních potíží, ale pomáhají se lépe soustředit, být všímavý nebo pracovat s tíživými pocity. Součástí bude bubnování v kruhu a hudební relaxace. Pro všechny účastníky.
Do krajiny za land-artem
Mgr. Michaela Glovňová, SEVER Horní Maršov, o.p.s., lektorka a metodička výukových programů a seminářů pro studenty a učitele, spoluautorka publikace Do krajiny za land-artem, kterou si budete
moci zakoupit.
Land-art je kreativní forma umění, kterou lze velmi dobře využít jako učební metodu při práci v krajině. Je to naprosto jedinečný přístup k uměleckému objektu, který podléhá přírodním procesům a nevytváří u svých tvůrců a diváků vlastnický vztah k dílu. Dílna pro všechny tvořivé lidi, kteří se rádi nechají vtáhnout atmosférou jedinečného místa a inspirovat se přírodním prostředím. Ukázky aktivit a metodika. Dílna se odehrává v parku lodžie! Pro všechny účastníky.
Udržitelné divadlo v praxi
MgA. Robert Smolík, výtvarník, divadelník, scénograf a pedagog DAMU. Věnuje se tvorbě loutek a mechanických objektů, autor expozice v DOTEKu v Horním Maršově. Předseda spolku Balbineum,
spoluzakladatel Vladštejnského imaginária.
Co vlastně znamená udržitelnost v současném divadle? Do jakých oblastí divadelní tvorby a praxe se udržitelnost promítá? Co to reálně znamená? Může toto setkání vystoupit z divadelního světa a inspirovat jinde? A lze divadlo zkompostovat? Tyto otázky se pokusíte rozklíčovat společně s pedagogem DAMU.
Zejména pro zájemce, kteří používají ve své práci některé divadelní principy. Hnojivo – hodinka přírodní lyriky mluvené i zpívané, k trvale udržitelnému rozvoji nezbytné.
Prof. Přemysl Rut, spisovatel, muzikant, učitel na katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU.
České autorské písni věnoval dvě antologie Gloria i gaudium /česká písnička mezi kostelem a hospodou/ a Orchestrion v hlavě /česká písnička mezi poezií a divadlem.
doc. Markéta Potužáková, Ph.D., učí přednes na katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. V jevištní práci se zaměřuje na projekty mezi divadlem a slovesností: scénická čtení, rozhlasové cykly a programy společenství Okolostola, které založila s Přemyslem Rutem. Formou hudebního kabaretu vám lektoři představí, jak názorným a bohatým zdrojem poznání může být jeden z nejpopulárnějších žánrů – písnička
– a ta se nevyhýbá ani ekologickým tématům. Kolem klavíru Přemysl Rut s Markétou Potužákovou.
Program bude pokračovat rozpravou o uplatnění písní v pedagogice. Pro všechny, kteří pracují s dětmi od MŠ až po SŠ, zejména pro učitele HV, OV, DV, DJ, ČJ a literatury.
Příběh jako klíč k porozumění
Dominika Šindelková, Storytelling CZ
Zajímá vás, jak z příběhu udělat živé vyprávění, díky kterému lze komunikovat důležitá témata? Pak se přihlaste na ochutnávku základních vypravěčských cvičení, které rozžijí příběh a vnesou do něj dynamiku. Čeká vás práce s dynamikou a strukturou příběhu po vedením zkušené lektorky storytellingu. Navázáno na vypravěčské představení O času, vodě a stromech stejné lektorky, dílnu však lze absolvovat i samostatně. Pro všechny účastníky.
Vypravěčské představení:
O času, vodě a stromech
Dominika Šindelková, vypravěčka a lektorka vyprávění, zakládající členka spolku Storytelling CZ, www.story-telling.cz. Přes 13 let vypráví školám v ČR. Poslední roky jí přibývají příběhy s environmentální
tématikou, nenásilnou komunikací a call for action v čase klimatické krize.
Představení a následná debata a reflexe: Jak mluvit s dětmi o klimatické krizi, jak vůbec mluvit
o něčem, k čemu nám chybí slovní zásoba? Interaktivní příběhy s tématikou klimatické krize inspirované
knihami islandského environmentalisty a spisovatele Andri Snaer Magnasona a německého
lesníka Petra Wohllebena. Jak porozumět tomu, co se se světem právě děje? Co znamená pokles pH oceánů? Co je to uhlíková stopa a proč je naším trojským koněm? Jak můžeme změnit své chování a přestat se změnami bojovat? A jak se z budoucnosti nezbláznit? Sledujme příběhy stromů, vody a lidské minulosti. Mohou nás naučit více, než bychom si vůbec mysleli. Zejména pro ty, kteří pracují s žáky 8.-9. tříd a SŠ.
Město, krajina, zahrada – ukázka výukového programu pro žáky 2. stupně, který se nabízí ve Valdštejnské lodžii.
Pavlína Svobodová, spoluvytváří dramaturgii, vede workshopy a programy ve Valdštejnskélodžii, lektoruje pro Post Bellum.
Jak přemýšleli barokní architekti? Jak se dívali naměsto a krajinu? A mohli bychom takhle stavět i naše dnešní města? Lektorský program vás pomyslně provede jičínskou barokní komponovanou krajinou Albrechta z Valdštejna a jejími principy. Společně se zamyslíme nad vztahem stavby a jejího
okolí a nad důležitostí urbanismu a srovnáme barokní přístup s příklady ze současnosti. Na závěr
se stanete valdštejnskými architekty a vytvoříte si vlastní město či komponovanou krajinu. Doporučeno všem, kteří pracují s žáky 2. stupně.
Slova v pohybu – divadelní improvizace
Mgr.MgA. Eva Čechová Ph.D., se věnuje propojování divadla a vzdělávání na DAMU a v Ateliéru
živé pedagogiky a tvorby v Praze. Zaměřuje se na autentický projev a rozvíjení osobnosti učitele
psychosomatickou cestou, autorské herectví a elementární hru. Režíruje dokumentární divadlo
TisíciHRAn se zaměřením na historii 20. století.
Dílna je určena všem, kteří si chtějí zahrát a zároveň načerpat inspiraci hravých cvičení s metodikou
jejich používání ve výuce a obecně v práci se skupinou. Tvůrčí dílna reaguje na zvyšující se potřebu
současné doby posilovat živou komunikaci a partnerství. Tematicky zaměřeno na ekologická témata. Vyzkoušíme si:
– živou divadelní komunikaci založenou na rozvíjení pohybu i řeči,
– praktická cvičení, která aktivují pohotovost, všímavost, flexibilitu, umění reagovat na změnu a poradit si v nepřipravené komunikační situaci,
– slyšet partnera a odpovědět mu, na jevišti i v životě.
Pro učitele MŠ, ZUŠ, ZŠ a SŠ, pro divadelníky a ochotníky.
Práce s environmentální tematikou ve výtvarné kultuře a edukaci
Mgr. Karel Řepa, Ph.D., katedra výtvarné výchovy PedF JU. Teorie a didaktika výtvarné výchovy, vizuální kultura a environmentální umění. Mezi hlavní oblasti jeho výzkumu patří práce s krajinou ve VV. Spoluautor knihy Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově.
V prezentaci se vám představí vybrané tvůrčí přístupy z oblasti vizuálního umění, akcentující ekologická nebo obecně environmentální témata. V další řadě nastíní možnosti didaktické transformace dílčích obsahů s environmentální tematikou v prostoru výtvarné výchovy na základní škole. Na praktických ukázkách se pokusí demonstrovat nabývání kompetencí pro bohatší percepci krajiny, utváření hlubšího vztahu k místu a zvýznamňování krajiny prostřednictvím výtvarných her a objevů. Pro učitele z primární i sekundární vzdělávací sféry, které zajímá expresivní výchova, pro lektory a vychovatele z neformální sféry vzdělávání.